12 April, 2020
/ in news
/ By edu

Eurydice е мрежа от Еразъм държави. Тя е част от Изпълнителната агенция за образование, аудиовизия и култура към Европейската комисия. Публикува сравнителни анализи на националните образователни системи по специфични теми. Статията, както и приложената към нея карта, са преведени и адаптирани от „Образование България 2030“. Оригиналната статията можете да намерите ТУК.

„Бъдещето зависи от това какво правиш днес“ Махатма Ганди

От няколко седмици насам новините по цял свят са наситени от една история, от една обща човешка реалност. Всичко и всички са засегнати от пандемията от Covid-19 и трябваше да се адаптираме към рязката промяна в начина ни на живот. Това, разбира се, включва и начина, по който образоваме децата си. 

Както показва картата в края на статията, като част от мерките за забавяне на разпространението на вируса, в повечето европейски държави училищата са затворени. В Италия, първата в Европа, която беше засегната от пандемията, училищата затвориха врати на 5 март. Скоро след това примерът беше последван и от Албания, Гърция, Чехия и Румъния. Повечето образователни системи бяха преустановили физическите занятия до 16 март. Последната държава, която въведе тази мярка, беше Великобритания, където до 20-23 март всички училища бяха затворили врати. 

Само две европейски държави на следват тази тенденция. Швеция и Исландия разчитат на стриктна социална дистанция и хигиенни мерки, за да предотвратят по-нататъшното предаване на вируса. Там изискване за затваряне има само за гимназиите и висшите учебни заведения. 

Из цяла Европа учебният процес приема различни форми: чрез книги и материали, взети от училището; през платформи за онлайн обучение, които позволяват на учители и ученици да взаимодействат; с помощта на светкавично адаптирани национални телевизионни програми или уроци, достъпни през социалните медии. Някои образователни системи обявиха извънредни ваканции в началото на периода на затваряне, за да се подготвят по-добре за дистанционното преподаване. Не всички европейски държави обаче организират такова. 

Не е ясно колко дълго ще продължи ситуацията. Малта обяви, че училищата там ще останат затворени до края на учебната година (30 юни 2020). Финландия наскоро удължи рестрикциите за физическото обучение до 13 май и се готви при необходимост да затвори училищата до края на срока (30 май 2020). Вероятно още държави ще предприемат подобни мерки в близките дни и седмици. 

Сценарият с продължителното затваряне на учебните заведения поставя родителите под натиск. Това са ключовите служители, които напускат домовете си всеки ден, хората, които работят от вкъщи и безработните. Често се случва така, че прекарването на повече време заедно сближава семействата – в буквален и преносен смисъл. В други случаи обаче се наблюдава усилване на негативна семейна динамика. Независимо как се преживява изолацията, ще има и други образователни последици. 

В хипотезата на удължаване на мерките до края на учебната година, тези последици ще се усетят в ядрото на образователните системи. Въпроси, засягащи оценяването, измерването на напредък и организацията на годишните изпити, ще станат съществено предизвикателство в разработването на политики. Как ще се кандидатства и влиза във висши учебни заведения, ако учениците последна година не са могли да учат адекватно или да бъдат оценени коректно?

Има и други притеснения, свързани със социалните последици от настоящата ситуация. Някои родители не могат да подкрепят децата си в тяхното обучение и това без съмнение ще задълбочи образователните неравенства. В редица образователни системи уязвимите ученици трудно се справят с адаптацията към новата реалност и имат по-ограничен достъп до учебни материали и образователни платформи, както и до подкрепа. 

Въпреки че много държави правят оценка на ситуацията на всеки две седмици, в повечето са издадени заповеди до второ нареждане. От данните, които Eurydice събра наскоро, е видно, че в Европа повечето начални училища и прогимназии са затворени до края на пролетната ваканция. В някои страни, особено в северните, учебната година ще е приключила до юни. Съществува вероятността учениците да не се върнат в училище през тази академична година. 

Въпреки че безпрецедентната криза предизвика много тревога, това все пак е време, в което всички правим нещата различно и се учим от своя опит. Скоростта, с която хората успяха да се адаптират към новите работни и образователни условия, е възхитителна. Трябва да бъдем благодарни за технологичните решения, които ни помагат. Когато преминем през кризата, светът няма да е същият. В момента подготвяме децата си за света такъв, какъвто ще бъде той утре. 

Post a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*