Роси Митова е собственик на иновативен бизнес – нейният сайт Farmhopping е нещо като „фермерски пазар” в интернет. Той елиминира прекупвачите на продукти от по-малки производители и така генерира по-справедливи печалби за земеделци или производители, които не могат да печелят от количество. Farmhopping работи с над 100 ферми в цяла България. В момента на сайта има 800 продукта – например био козе сирене, произведено край Банско, извара от село Ярлово, край Самоков или подправки от „Фермата на баба Вили” в село Жълтуша, разположено в сърцето на Източните Родопи.
Самата Митова е представител на една нова прослойка българи, които се занимават с бизнес – млади, талантливи, предприемчиви и гъвкави хора, граждани на Европа и света, които успешно се реализират в България. За успехите си тя е отличавана с много награди, включително определена за една от топ 100-те жени предприемачи в Европа в престижна селекция на списание The Hundert в Берлин.
Роси Митова иска бизнесът й да расте – но в опитите си да го направи се сблъсква с проблем, познат на всички бизнеси в България: недостигът на кадри. Това е синдром за големите работодатели у нас и в някои части на страната буквално спира икономическия растеж. Но, оказва се, и стартиращите фирми, които трябва да са магнит за младите, също страдат.
„Все по-рядко се срещат позитивни и мотивирани млади хора, готови да работят и да се изграждат като професионалисти,” казва Роси Митова. Във Farmhopping работят 10 души – всички под 30-годишни и в голямата си част заети в друга специалност от тази, която са учили в университета (което също е проблем, но неговото място не е точно тук). Но Митова търси още хора – млади таланти, които да може да обучи. „От месеци интервюирам кандидати за няколко позиции – казва тя. – Изключително ценни са хора, които имат основни умения – позитивни и отговорни, да могат сами да си организират работата, да могат да приоритизират, да нямат проблем, че понякога трябва да останат след работно време, да знаят как се води добра бизнес комуникация.” Тридесет интервюта с потенциални кандидати по-късно, Роси Митова има кръгла бройка с наети нови служители – кръгла нула.
Според нея липсата на практически умения в училище е само част от трудната съвместимост между класната стая и работното място. Има и нещо друго: „Имам усещането, че младите хора в България масово са свикнали, че могат да минават между капките. – казва Митова. – Според моите наблюдения много малко ученици знаят колко тежка е работата. Мислят си, че в живота ще им е лесно и айляк. Но това не е така. За да бъде успешен, всеки човек, млад или в по-зряла възраст, трябва да запретне ръкави и да работи усилено”.
Опитът на основателя на Farmhopping се споделя от много работодатели в България – от тях се чува основно гласът на големите компании. Те са и тези, които могат да търсят буквално „решения по поръчка” за намиране на кадри. Дуалното образование, една отлична инициатива, е пример за това. Но малките стартиращи фирми не могат да си го позволят. И хора като Роси Митова трябва да инвестират от собственото си време, за да развиват хората си – стига, разбира се, да успеят да ги намерят.
Тя отчита и много позитивни тенденции в младите хора и тяхната мотивация. Много от тях проактивно търсят информация и начини за допълнителна квалификация, особено чрез интернет курсове или фирмените академии. „Те се развиват, но имам чувството, че се развиват сами.”
В същото време близо една четвърт от българите между 15 и 35 години попадат в категорията NEET (не участват в никаква форма на заетост, образование или обучение). Според Митова наистина има хора, които не са склонни да минат през начално ниво в кариерата си, когато ще получават и съответната заплата. И това според нея започва от „разликата между очаквания и реалност”.
Реалността за Роси Митова е, че продължава интервютата с нови кандидати, а плановете й за развитие на бизнеса стигат до Румъния. Това, разбира се, ако пробие другата реалност – с кадрите в България.