Становище относно Предизвикателствата пред развитието на лидерските компетентности на училищните директори:
Кликнете тук, за да прочетете цялото становище.
Какви са предизвикателствата:
- Липса на дефиниция на лидерските компетентности:
Нормативната уредба не предоставя ясна и единна дефиниция или модел на лидерските компетентности на училищните директори. Приложение №3 към Наредба №15 не определя компетентностите като знания и умения, а по-скоро като задачи и отговорности. Също така, липсват ясно определени отношения, които училищните директори трябва да имат в областта на лидерството.
- Несъответствие в терминологията:
Понятията “лидерство” и “управленски компетентности” се използват в нормативната уредба, но не са свързани с ясно определени знания, умения и отношения на училищните директори.
- Не са отчетени специфичните нужди на директорите за повишаването на тяхната квалификация:
Законът не уточнява специфични изисквания за повишаване на квалификацията на директорите, което не отчита техните специфични нужди и роля, в сравнение с учители и други специалисти.
- Липсва акцент върху лидерските компетентности при атестирането:
Атестирането на училищните директори не акцентира изрично върху оценката на техните лидерски компетентности.
- Професионално портфолио:
Възникват проблеми с използването на професионалното портфолио като инструмент за саморефлексия и развитие. В България портфолиото не е пряко обвързано с компетентностите, заложени в професионалните профили на педагогическите специалисти.
- Липса на връзка между атестирането и оценката на НИО:
Между атестирането и оценката на качеството на образованието от НИО липсва свързаност, което оставя двата инструмента за оценка на управленския потенциал на едно училище, изолирани и несъответстващи.
Какво ни казаха практиците:
- Директорът трябва да бъде лидер:
Както директорите, така и другите заинтересовани страни, считат, че директорът трябва да бъде лидер. Този лидерски аспект се проявява както в ежедневните задачи на директора, така и в неговата роля като двигател на развитието на училището.
- Предизвикателства пред развитието на лидерските компетентности:
Интервюираните са единодушни, че сред основните предизвикателства пред развитието на лидерските компетентности на директорите в България са:
– липсата на единна дефиниция за училищно лидерство в нормативната уредба
– недостатъчният фокус върху лидерството в квалификацията на директорите
– недостатъчните очаквания от отговорните институции към към директорите да притежават и надграждат своите лидерски компетентности.
– нормативната уредба все още не актуализира процеса по подбор на директори, който да се фокусира върху лидерските им компетентности и визия за развитието на училищата, въпреки Наредба №16
- Оценка на професионалното развитие:
Въпреки наличието на възможности за директорите да развиват знания и умения в областта на училищното лидерство, липсва механизъм за оценка на добавената стойност от професионалното развитие и ефекта му върху качеството на образование и работата на директорите.
- Недостатъчна подкрепа и обучения:
Директорите изразяват мнението, че липсва необходимата подкрепа от образователната администрация и качествени обучения за развитие на техните лидерски умения. Допълнително, конкуренцията между училищата затрудняват взаимното учене, а административните задължения на директорите не им позволяват да се фокусират върху лидерската си роля.
Какви следващи стъпки трябва да бъдат предприети?
Тези недостатъци, разгледани по-подробно в проучване „Развитие на лидерските компетентности на училищните директори – ключ към качествено образование“, трябва да се вземат предвид при създаването на цялостен модел, обхващащ нужните лидерски компетентности на директорите, както и достатъчна подкрепа за развитие на тези компетентности след заемането на длъжността. Това би дало възможност директорите на училищата да развиват своите лидерски компетентности, за да допринасят както за по-високите постижения на учениците, така и за обединяване на училищната общност чрез споделени цели за по-качествено образование.
Това становище е базирано на доклада „Развитие на лидерските умения на училищните директори – ключ към качествено образование“ и е резултат от работата на работна група „Училищно лидерство“. Доклада, работната група и становището са част от проект № BG05SFOP001-2.025-0079 „Гражданско участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство за повишаване на лидерските компетентности на училищните директори“, финансиран от оперативна програма „Добро управление“, 2014-2020, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
Повече дейностите в проекта можете да прочетете ТУК.