2021 г. идва с проблемите от 2020-та, но и с шанс за промяна.
Затова в началото на тази година стартираме кампания „Говорят практиците: Решения за образованието“. Ще продължим диалога за качествено образование чрез серия от онлайн дискусии. Всеки месец ще поставяме на преден план една от ключовите теми, по които работим и изследваме в нашия ежегоден мониторингов доклад за образованието. Ще се базираме на данните и ще чуем различните гледни точки на заинтересованите страни. И не на последно място – каним всички вас да участвате активно и да споделите своите идеи.
Всеки месец в рамките на 1 час ще ви срещаме с представители на отговорните институции, взимащи решения; с експерти от граждански организации; с хората, които работят на терен – учители, директори. Заедно ще обсъждаме напредъка, ще идентифицираме проблеми, ще търсим решения и споделяме идеи.
Сигурни сме, че образованието има нужда от общите усилия на всички ни. Затова ви каним да се включите в дискусиите и да станете част от разговора за бъдещето на образованието.
Всички дискусии ще се проведат онлайн в платформата Zoom. Ще можете да споделяте коментари и да задавате въпроси както предварително, така и по време на събитието.
Кампания „Говорят практиците: Решения за образованието“
Срещи-дискусии
Промяна на изпитните формати | 18 февруари, 2021 г. 16:00 – 17:00 ч. – регистрирайте се за събитието ТУК
Всички в училища | 18.03.2021 г. 16:00 – 17:00 ч.
По-качествено професионално образование | 15.04.2021 г. 16:00 – 17:00 ч.
Учители, готови за бъдещето | 13.05.2021 г. 16:00 – 17:00 ч.
Онлайн дискусия „Промяна на изпитните формати“
Регистрирайте се за участие в дискусията ТУК
Тя е първата от серия от срещи дискусии, които ще съберат на едно място експерти, родители, учители и ученици, за да потърсят заедно решения за ключовите проблеми в образованието. Целта на дискусията е изведе на преден план въпроса за промяната на формата на националните външни оценявания и матурите и да създаде пространство за търсене на решения.
Досегашният формат на националните външни оценявания и матурите измерва най-вече предметното знание на учениците. През годините това допринесе да се развият някои дефекти в образователната система, като: необходимостта от провеждане на частни уроци за учениците, фокусиране на обучението върху подготовката на учениците за изпитите, а не върху развитието на ценни за реализацията им компетентности и други.
С влизането в сила на Закона за предучилищно и училищно образование през 2016 г. стартира процес на реформа към компетентностен подход в образованието. Тя трябва да се отрази и върху формата на националните външни оценявания и матурите.
Така през 2020 г. Министерството на образованието и науката предложи нов формат на тези оценявания. Предложението на Министерството е от учебната 2022/2023 г. учениците в 4, 7 и 10 клас да държат интегриран изпит в тестови формат по хуманитарни и по природни науки. Изпитът по хуманитарни науки ще оценява компетентностите на учениците по български език и литература и по обществените науки. Този по природни науки ще обединява математика и учебни предмети като химия, физика и биология. Повече за този изпитен формат можете да прочетете в статията „Интегрираните изпити – ще доведат ли до желаната промяна?“
Затова дискусията „Промяна на изпитните формати“ ще постави въпросите:
- Какво постигна досегашният формат на НВО и матури, измерващ най-вече предметните знания на учениците?
- Как ще се променят тези оценявания, за да измерват важните за реализацията на учениците умения като: функционална грамотност, дигитална и гражданска компетентност, работа в екип и сътрудничество, критично мислене и други?
- Как ще въздействат тези промени върху обучението на учениците? Какво означават те за родителите, учителите, учениците?
Програма:
18 февруари, 2021 г. | 16:00 – 17:00 ч.
16:00 ч. – 16:10 ч. – Представяне на изводи и препоръки по темата от Мониторингов доклад 2020 „Адаптиране към новата реалност или ефективни промени?“ на сдружение Образование България 2030;
16:15 – 17:00 ч. – Експертен панел – дискусия с експерти от институциите и гражданския и образователен сектор.
Участници в дискусията:
Евгения Костадинова, директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование”, Министерство на образованието и науката;
Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация Родители
Калин Танев, учител 51 СУ „Елисавета Багряна“, гр. София
Златка Димитрова, експерт по образователни политики в сдружение „Образование България 2030“;
Модератор: Веселин Димитров, изпълнителен директор на сдружение „Образование България 2030“.
Регистрирайте се за участие в дискусията ТУК