Онлайн дискусия „Промяна на изпитните формати“
Регистрирайте се за участие в дискусията ТУК
Тя е първата от серия от срещи дискусии, които ще съберат на едно място експерти, родители, учители и ученици, за да потърсят заедно решения за ключовите проблеми в образованието. Целта на дискусията е изведе на преден план въпроса за промяната на формата на националните външни оценявания и матурите и да създаде пространство за търсене на решения.
Досегашният формат на националните външни оценявания и матурите измерва най-вече предметното знание на учениците. През годините това допринесе да се развият някои дефекти в образователната система, като: необходимостта от провеждане на частни уроци за учениците, фокусиране на обучението върху подготовката на учениците за изпитите, а не върху развитието на ценни за реализацията им компетентности и други.
С влизането в сила на Закона за предучилищно и училищно образование през 2016 г. стартира процес на реформа към компетентностен подход в образованието. Тя трябва да се отрази и върху формата на националните външни оценявания и матурите.
Така през 2020 г. Министерството на образованието и науката предложи нов формат на тези оценявания. Предложението на Министерството е от учебната 2022/2023 г. учениците в 4, 7 и 10 клас да държат интегриран изпит в тестови формат по хуманитарни и по природни науки. Изпитът по хуманитарни науки ще оценява компетентностите на учениците по български език и литература и по обществените науки. Този по природни науки ще обединява математика и учебни предмети като химия, физика и биология. Повече за този изпитен формат можете да прочетете в статията „Интегрираните изпити – ще доведат ли до желаната промяна?“
Затова дискусията „Промяна на изпитните формати“ ще постави въпросите:
- Какво постигна досегашният формат на НВО и матури, измерващ най-вече предметните знания на учениците?
- Как ще се променят тези оценявания, за да измерват важните за реализацията на учениците умения като: функционална грамотност, дигитална и гражданска компетентност, работа в екип и сътрудничество, критично мислене и други?
- Как ще въздействат тези промени върху обучението на учениците? Какво означават те за родителите, учителите, учениците?
Програма:
18 февруари, 2021 г. | 16:00 – 17:00 ч.
16:00 ч. – 16:10 ч. – Представяне на изводи и препоръки по темата от Мониторингов доклад 2020 „Адаптиране към новата реалност или ефективни промени?“ на сдружение Образование България 2030;
16:15 – 17:00 ч. – Експертен панел – дискусия с експерти от институциите и гражданския и образователен сектор.
Участници в дискусията:
Евгения Костадинова, директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование”, Министерство на образованието и науката;
Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация Родители
Калин Танев, учител 51 СУ „Елисавета Багряна“, гр. София
Златка Димитрова, експерт по образователни политики в сдружение „Образование България 2030“;
Модератор: Веселин Димитров, изпълнителен директор на сдружение „Образование България 2030“.
Регистрирайте се за участие в дискусията ТУК